Programtervező vs. mérnök vs. gazdaság informatika

Röviden összefoglalnám a három szak jellemzőit, előnyeit és hátrányait.

A programtervező informatikus egy jó és versenyképes szak szerintem, bár elég tömény. A matematikai rész húzósabb, de informatikai kurzusokból is van komoly felkészültséget igénylő. A szak neve a régi rendszerben programtervező matematikus volt, ami talán kicsivel jobban tükrözte, mit is takar ez a végzettség. Röviden és tömören az ilyen végzettséggel rendelkezők programtervezők és matematikusok egyben. Bár a matematikai képzés jelentősen más, mint egy matek szakon, sokszor mégis nehezebb, elvontabb dolgokat kell megtanulni. Erre persze szükség is van, hiszen a matematika az informatika alapja, rendkívül sokat segít az absztrakt gondolkodás kialakításában. A szak előnye, hogy ezen a két területen elég mély ismereteket lehet elsajátítani (programozni persze majd a gyakorlat tanít meg), hiánya pedig talán pont az, hogy nem igazán koncentrál más területre, szinte egyáltalán nincs "töltelék tárgy", ami kicsit kikapcsolhatná a hallgatókat.

A mérnök informatikus szak is hasonló nehézségű, sőt a műszaki egyetemeken még nehezebb is, mint a programtervező szak. A hallgatók itt vegyes tudásra tehetnek szert olyan értelemben, hogy mérnöki és informatikai területen is jártasak lesznek. A matematika természetesen itt sem hiányzik, hiszen mindkét tudománynak komoly alapját biztosítja. Talán azért is nehezebb valamivel ez a szak, mert folyton váltogatni kell a mérnöki és az informatikai szemléletmód között, ami nem mindig egyszerű. A mérnöki tudás előnyös az informatika mellé, de ez pont az informatika rovására megy, ugyanis így nyilván nem tanulhatnak annyit a hallgatók programozásból, szoftverfejlesztésből, stb. Ráadásul a mérnöki tudásuk sem lesz olyan szintű, mint egy mérnöki szakon végzettnek. Tehát valahol előny és hátrány is, hogy kétféle tudományt is tanulhatunk ezen a szakon.

A gazdaság informatikus szak véleményem szerint a legkönnyebb a három szak közül. A helyzet ugyanaz, mint a mérnök informatikusok esetében, itt is két terület kurzusait hallgathatják a diákok: a gazdaságtudományokét és az informatikáét. A gazdasági tudást lehet, hogy több informatikus tudja kamatoztatni, mint a mérnökit, mert elég kevés az olyan szoftverfejlesztői állás, ahol műszaki előképzettség szükséges. Persze aki ilyen pozíciót fog ki, azt lehet, hogy épp ezért jobban megfizetik a specifikus tudása miatt. A gazdasági dolgokat vezetői, menedzseri pozícióban is kiválóan lehet alkalmazni, nekik azért nem árt, ha nemcsak a "száraz" informatikát tanulták. Épp ezért csinálnak sokan (nemcsak informatikusok) valamilyen gazdasági másoddiplomát, hiszen a ranglétrán való feljebblépésben fontos szerepet játszhat az ilyen irányú tudás. Az viszont biztos, hogy mérnöki másoddiplomát nagyon kevesen csinálnak (vajon miért?), tehát ha valaki a mérnök informatikusi végzettsége mellé szerez később egy gazdasági diplomát, akkor talán a legjobb megoldást választja és mindenben jártas lesz.

Egyébként nyilván mindenki elfogult a saját szakjával kapcsolatban (bár sok olyat hallottam, aki bevallotta, hogy rosszul döntött), én azért próbáltam reálisan tekinteni a három szakra. Szerintem az összefoglalóból senki nem mondaná meg, hogy programtervező informatikus szakon vagyok. Én szeretem és jól is döntöttem, ha most felvételiznék, ugyanígy döntenék (így is, hogy már látom mindhárom szak követelményeit). Különben is, az új rendszer szétbontásának köszönhetően az is könnyen megvalósítható, hogy egy x informatikus alapszak után egy y informatikus mesterszakot végez valaki, az átjárási lehetőség szerencsére igen jó. Még egy rekord a bolognai rendszer előnyei mezóben...


Címkék: felsőoktatás egyetem informatikus

A bejegyzés trackback címe:

https://informatikus.blog.hu/api/trackback/id/tr721027369

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

numlockholmes 2009.04.14. 14:43:26

Még nem járok egyetemre, de mások elmondása alapján a prog.-info és a mérnök-info között nincs nagy különbség csak az, hogy az utóbbi gyakorlatiasabb, míg a prog.info elvont matematikai dolgokra épül.

Még egy kérdés van bennem:
Pl ha valaki le akar tenni kézzelfogható dolgot az asztalra, fejlesztgerteni, cégeknek dolgozni, programozni, akkor melyik szakra menjen?

Mert azt gondolnánk, hogy a prog.info megéri neki, de ha megnézzük, akkor a mérnök.infó közelebb van az "alpári" informatikához sokrétűbb tudásra tesz szert az ember, nem kell állandóan a matematikával fogalkozni...

Én ettől félek, ha a prog.infora megyek, akkor tudok majd programozni, de úgy fogok szenvedni a sok elvont matematikai dologtól, hogy nem bírom majd ki. A mérnök infó meg NEM ad annyira programozói képzést...

Tehát egy programozónak készülő egyén a matekos prog.infora vagy a lazább de nem olyan képzettséget adó mérnökire menjen???

Köszi!

programozo · http://informatikus.blog.hu/ 2009.04.14. 16:04:59

Ez nagyon jó kérdés, talán nincs is rá optimális válasz...

Egyébként jól látod a helyzetet. PTI-n jócskán lehet szenvedni az elvont matek miatt, MI viszont nem ad annyi programozói tudást, mint PTI. Annyival több informatikai tapasztalatot PTI-n sem szerzel, ezt majd a gyakorlatban kell megszerezni. Nem sokat befolyásol, hogy pár tárggyal több van, ahol programozni kell, viszont sajnos a matek is több. A mérnökös kurzusok akkor lehetnek hasznosak, ha később tényleg ebben az irányban szeretnél elhelyezkedni, tehát műszaki programozó szeretnél lenni (pl. mikrovezérlőket vagy robotokat szeretnél programozni). Egy mezei szoftverfejlesztőnek (álláshirdetések túlnyomó többsége) ezt nem feltétlen kell tudnia, sőt egyáltalán sem. Persze valakinek a hardware-közeli részt is meg kell csinálni, arra vannak külön szakemberek. Ja és félreértés ne essék, mérnök infó egyáltalán nem könnyebb, mint proginfó, sőt...

Kotosy (törölt) 2009.06.29. 20:52:21

Egész véletlenül ide keveredtem erre a blogra. Szeptembertől én is PTI-n leszek. Átböngészem a blogodat, mert tetszett ez a bejegyzés is, megerősített abban, hogy jól döntöttem. :)

Boda 2009.07.08. 02:13:22

Nem tudom ki hogy van ezzel, de én egy nappal a sorrendmódosítás lehetőségének határideje előtt, még mindig bizonytalan vagyok: MI vagy PTI? Egyelőre PTI van első helyen, de nagyon erősen gondolkozok a MI-n, kétségbeesve keresgélek a google-n mindenféle cikkeket, h dönteni tudjak, de úgy veszem észre, h csak egyre nehezebb.
Ahhoz h mondjuk a későbbiekben sikeres Java/C programozó, szoftverfejlesztő lehessek, elég ha MI-n próbálkozok, vagy mindenképp tanácsosabb a PTI?
A problémám az, h igazából nem tudom eldönteni, h a hardveri vagy a szoftveri rész érdekel jobban, és mivel PTI-n 0 a hardver rész, ezért tartok tőle h megbánnám később. MI-n meg azért csak van egyik is, másik is, aztán még lenne időm (és ezáltal tapasztalatom is) eldönteni, h végül merre tovább. Szóval még azt szeretném megkérdezni, h kinek mi a véleménye arról, h mondjuk BSC-n MI, aztán ha úgy alakulna akkor MSC-n PTI?
Megnyugodnék, h nem halok meg úgy, h gőzöm sincs a hardverekről xD viszont nem tudom mennyire lenne nehéz váltani MI-ról PTI-ra. Vagy egyáltalán megéri-e BSC-t MI-n végezni, ha MSC-t valószínűleg mindenképp PTI-n végezném?
Arról is mindenfélét találtam, h mire van nagyobb kereslet, de olyat is h mindegy, mert nem a papír számít, hanem, h mit tudsz, amivel én is egyetértek (mondjuk nekem az azért már kicsit erős, h bölcsészek dolgoznak mérnök állásban xD).
Na szóval, akinek van vmilyen véleménye a fentiekkel kapcsolatban és úgy érzi szívesen megosztaná még a hátralévő egy napban, az ne tétovázzon :D
Amúgy nagyon jó ez a blog, sok jó téma van, és bár nem láttam még a régi skinnel, de az biztos h jó az "új", tetszetős ;)
Üdv a gazdájának :D

programozo · http://informatikus.blog.hu/ 2009.07.08. 12:26:20

@Boda: Kicsit az utolsó pillanatra hagytad a döntést, de ha jól tudom, még holnap is módosíthatsz a sorrenden. Az túlzás, hogy pti-n semmi hardveres téma nincs, de tény, h nem sok, mi-n azért valamivel több. Egy mezei szoftverfejlesztő szerintem jobban jár egy pti-s végzettséggel. Ahhoz nem kellenek mérnöki ismeretek. Ha viszont olyan pozícióban szeretnél később elhelyezkedni, amihez kellenek a mérnöki ismeretek, akkor nyilván mi-t kell választani (egyébként az ilyen állás jóval kevesebb informatikusok körében). Az átjárhatóság szerencsére nagyon jó a különböző bsc és msc szakok között, tehát egy mi bsc után simán mehetsz pti msc-re (fordítva már nehezebb mondjuk). Én egyikre sem beszélnélek rá, te tudod, h neked mi lehet a jó.
Ha gondolod, a prohardveres szte-s infósok topikjában is érdeklődhetsz ezzel kapcsolatban, biztos írnak egy-két véleményt:
prohardver.hu/tema/szte_infosok_topicja/friss.html

Boda 2009.07.08. 16:25:15

Kösz a választ!
Igazából nem arról van szó, h az utolsó pillanatra hagytam, mert már kb 1 éve ezen agyalok, és anno a jelentkezésnél úgy döntöttem, h legyen PTI, csakh mivel van ez a sorrend módosítási lehetőség, ezért az emberben még ott van az, h mi lenne ha inkább...
Akkor egy progtervező informatikusnak könnyebb elhelyezkednie? Mert ez legalább egy nyomós érv lenne mellette :D
Van még egy apró gond, mégpedig az, h mivel miskolci vagyok -és mert anyagilag nem vagyunk úgy elersztve, h na irány Pest vagy Szeged-, ezért a ME-re jelentkeztem, és ott csak MI-n van MSC egyelőre, és nem tudom, h 3 év múlva elképzelhető -e, h PTI-ből is lesz. Nehezebb egy másik egyetem MSC-jére bejutni, mint ugyanannak az egyetemnek az MSC-jére? Lehet, h hülye kérdés és még messze van, de vmiért ez is piszkál, mert ez is zavar most a döntésemben, h MI vagy PTI...
Kösz a linket, szétnézek ott is!
Üdv!

programozo · http://informatikus.blog.hu/ 2009.07.08. 17:34:52

Elhelyezkedésnél nem az a lényeg, h mi van írva a diplomába (mi vagy pti), hanem az, h mit tudsz. Egy mi-s simán lehet jobb programozó, mint egy pti-s, de mi-n nincs annyi programozás és matek, ott ezek helyett mérnökös tárgyak vannak.
Szerintem 3 év múlva már biztos lesz pti msc is Miskolcon, sztem már akkreditáció alatt is van. Más egyetem msc-jére valamivel nehezebb bejutni, hiszen minden intézmény úgy alakítja a felvételit, hogy a saját hallgatóik valamilyen módon előnyben részesüljenek. Véleményem szerint nem igazán érdemes váltani, ott érdemes megcsinálni msc-t is, ahol bsc-t. Egy teljesen új helyet megszokni sem egyszerű...

mogz 2009.08.06. 22:11:09

Üdv!
A bme-ről tudok nyilatkozni, ezt ismerem (MI).A papír nagyon is számít, azt kell mondjam. Pontosabban az számit, hogy melyik egyetemen végeztél. Statisztikákból kiderül, hogy a BME-n végzett MI-seknek a legnagyobb a kezdő átlagfizetésük az országban (nem csak az info területen, hanem minden szakot egybevetve). Ez az átlagfizetés erősen konvergál az 500.000 Ft-hoz, ez statisztika. Az, hogy mennyire lehet elhelyezkedni... nos, erre csak azt tudom mondani, hogy aki benntmarad ~3 évig az egyetemen, a jobbakat "lefoglalják" az olyan cégek, mint az IBM, Siemens, Nokia, Microsoft, és még lehetne sorolni, higyjétek el. Ez azt jelenti, hogy amint végzel az egyetemen, már mehetsz is oda dolgozni, sok esetben külföldre (Német és Svédország főleg).
A PTI-n vagy egy haverom, igy erre is van egy kis kitekintésem. Nekik is nagyon könnyű elhelyezkedni, ha jól emlékszem a statisztikákra, kezdő átlagfizetésük közvetlenül a MI után nekik a 2.

PTI-n az első pár évben nem látsz számítógépet, ha jol tudom. Papiron folyik a programozás, a matekot meg sok név alatt tanítják, de mind matek.. és naggyon elvont, kemény dió (Amikor PTI-t mondok, akkor ELTE-IK-et értek alatta). Ezzel szemben BME-n elsősorban mérnökképzés folyik: az informatika mellé igyekeznek megtanitani nekünk egyfajta mérnöki szemléletmódot. Fizikát is tanulunk, igaz csak 2 félévet.

Ahogy mondták páran, PTI ha kijön egyetemről, nagyon jól fog tudni programozni. Mást nagyon nem (persze ez is "-jeles, hiszen a programozás is változatos lehet... szoftverfejlesztés, webfejlesztés, stb). MI ilyen szempontból nyitottabb, lehet szakirányosodni sokfelé... bármi lehetsz, mire kijössz az egyetemről

Jól mondta már nemtomki (bocs:), MI gyakorlatiasabb, PTI elvontabb

katuss (törölt) · http://szkatus.wordpress.com/ 2009.08.09. 19:28:47

Akkor én is hozzászólnék, mint gazdasági informatikus Bsc-s. Az SZTE-n szerintem a gazdasági és programtervező informatika szak között nem sok különbség van. Figyelembe véve, hogy PTI csak 6 féléves, míg gazdinfó 7... Nekünk több a szabadon választható tárgyunk (ez így nem pontos, mert 31 kreditet kötelező teljesíteni), de ezek között is vannak keményebbek (mondjuk dimat 3-at én nem számítanám ebbe a kategóriába), de lényegében ami PTI-n kötelező, nagyrészt megtalálható a mi tantervünkben is.

Ahogy látom szenvedni az ismerősöket mérnök infón, látom, hogy az tényleg nem olyan egyszerű. Ott sokkal több egymásra épülő tantárgy is van, így ha valaki csúszik, akkor sajnos mindennel. Ott azért több választási lehetőség van, jobban kell a fizika, elektronika. Mondjuk ott is vannak gazdasági tárgyak, de néhány tárgy, ami PTI-n és gazdinfón kötelező, ott csak szabadon választható. Ez is 7 féléves, és ugye van egy kicsi PTI és gazdinfó is benne. Bár nem tudom más egyetemeken ez hogy van, de GAMF-ról azt hallottam, hogy ott is bukdácsolna mérnök infón az emberkék.

Elhelyezkedés szempontjából nem tudom melyik a legjobb. Én elsősorban a gazdasági rész miatt jöttem ide, de látom már, hogy azzal nem sokra fogok menni így.

katuss (törölt) · http://szkatus.wordpress.com/ 2009.08.09. 19:29:42

Az kimaradt, hogy nagyon tetszik az új design :)

programozo · http://informatikus.blog.hu/ 2009.08.10. 11:18:42

Érdekes, amiket írtok.

mogz: Biztos nagyon jó az elhelyezkedés a BME-ről és az ELTE-ről is, a jó fizetés felől sincs kétségem. Kicsit már sajnálom, hogy nem Pestre mentem, de azért nem bántam meg az SZTE-t sem. Egyedül azt irigylem egy kicsit tőletek, hogy nálatok lefoglalják az embereket már egyetem alatt. Ez nyilván amiatt van, mert jóval több pozíció jut az infós egyetemistáknak, mint Szegeden, sokkal több a cég és a lehetőség. Kb. 3-4-szer annyi informatikus tanul Pesten, mint Szegeden (ELTE + BME + BMF + BCE), viszont informatikusi munkahelyből legalább 10-szer annyi lehet. Szegeden nem kapkodnak a hallgatók után, sőt neked kell felhajtani jópár helyet, mire találsz valamit, ahol alkalmaznának. Pest a fizetés és az elhelyezkedés szempontjából is jobb...

katuss: Igen, GI és PTI egyre inkább kezd hasonlítani egymásra, de nem volt ez mindig így. Meg azért így is van még különbség: GI-n vannak gazdasági tárgyak, PTI-n pedig több a matekos és infós tárgy. Persze ezek közül sok szabadon választhatóként felvehető GI-n. De azért nagy könnyebbség nektek, hogy nem kell pl. megcsinálni fonyát, bonyát, hwsw-t, stb. Mérnök infó sem egyszerű, de hidd el, progterven sem egyszerű beleférni a 6 félévbe. Majd az utolsó évben fogod te is látni, hogy GI-n is elég szűkös az a 7 félév, amikor tárgyakat is kell csinálni, szakdogát is kell írni meg a végén államvizsgára is kellene készülni.

Ishtelte 2009.09.17. 00:55:18

Üdv programozo.

Következő a fejfájásom:
Nagyon szeretnék jelentkezni Bsc (mérnök informatikus) alapképzésre a jelenleg budapesten lévő Gábor Dénes föiskolára.
Csakhogy én távoktatási és költségtérítéses ként jelentkeznék mert nappalira 23 évesen nem hiszem hogy felvesznek.
Ezáltal kifolyólag van a kérdésem, hogy miben tér el a táv és nappali tagozat oktatásilag és a tanmeneileg,valamint a képzés végén lessz-e annyi tudás a háttérben egy levelezősnek mint a nappalisnak.
Megéri egyáltalán 23 évesen fösulkora menni,mert igencsak pengeélen táncolok egyes fősulkók felvételi korhatárán.

Ishtelte 2009.09.17. 00:56:51

Ja és bocsi a helyesírásért ;-)

programozo · http://informatikus.blog.hu/ 2009.09.17. 21:11:21

@Ishtelte:

Hali!

Megtisztelő, hogy ezt tőlem kérdezed, de nem hiszem, hogy teljes értékű választ tudnék adni. Ráadásul nem szívesen nyilatkozok olyan dologról, amit magam nem tapasztaltam (gondolok itt a távoktatásra).
Szerintem sosem késő lediplomázni, főleg nem informatikából. Bár itt igencsak megoszlanak a vélemények, hogy egy programozónak ér-e valamit a diploma vagy sem. Én azt mondom, hogy elengedhetetlen, hiszen a szilárd matematikai és informatikai alapokat az egyetemen, főiskolán kapod meg, amire később építhetsz. És nagyon fontos, hogy nem lexikális tudást adnak, hanem tanulni tanítanak meg, majd meglátod, hogy diploma után egy új technológiát pillanatok alatt meg tudsz majd tanulni, nem kerül majd különösebb erőfeszítésbe. Magadtól is elsajátíthatsz egy csomó mindent (főleg programozási nyelveket, technológiákat, stb.), de az mögött közel sem lesz olyan háttértudás, mintha elvégeztél volna egy egyetemet. Erről most regéket tudnék írni, az én véleményem összességében az, hogy mindenféleképp megéri diplomázni.
A távoktatásról nincs tapasztalatom, de mivel az informatikai szakokon amúgy is eszméletlen sok mindent kell autodidakta módon elsajátítanod, ezért nem lehet sokkal nehezebb, mint egy sima nappalis suli. Bár tény, hogy más, mintha élőben elmagyarázná neked valaki.
Én azt javaslom, hogy próbálkozz, ha teheted, de mindenképp hallgass meg több embert, kérj ki más véleményeket is!

Ishtelte 2009.09.17. 22:46:57

@programozo: Köszönöm.
Mellesleg nagyszerű blogot csináltál hasznos cikkek és linkekkel. Nagy szerencse hogy rátaláltam,2 évem van hogy megfelelően tájékozódjak na meg kő keményen rá álljak a matematikára ;-) Igen,baráti köröm is igazolja hogy bárki aki informatika bármelyik ágazatán akar el helyezkedni annak minimum fősuli.
Úgy érzem jó programozó lehetne belőlem, sok türelmem és alkotó kedvem van,és olyan szakmát válasszon az ember amit legalább szeret. Jó tudni hogy az alapokat ott kapom meg ^^
Talán amitől igazán félek az a bizonyos kritérium hogy mennyi tudás kell hogy megálld a sarat 7-8 szemeszteren át.
Elég ha csak Matekra és Infora állsz rá? Mert matek az felvételin is számít.

programozo · http://informatikus.blog.hu/ 2009.09.18. 20:44:53

@Ishtelte:

Mert még mire gondoltál? Töri órák nincsenek progmaton. :-)
A matekot és az infót kell nagyon érteni, így van, hiszen ez a lényeg.
Azt nem tudnám definiálni, hogy mennyi tudás kell ahhoz, hogy végigcsináld a (jó esetben) 7-8 félévet, de pl. a GDF-ről azt hallottam, hogy jóval alacsonyabb a színvonal, mint a nagy egyetemeken (ELTE, DE, SZTE). Persze ezzel nem ledegradálni szeretném a GDF-et, egy informatikai diploma mindenképp sokat ér, bárhol is végzed el a szakot...

pitkon 2009.10.05. 19:10:22

Üdv Programozó!

Engem az érdekelne hogy mi a véleményed a webprogramozó felsőfokú szakképzésről(pl. az ELTE-n) ill. miket hallottál erről a képzésről?

programozo · http://informatikus.blog.hu/ 2009.10.06. 22:04:16

@pitkon:

Hali!

Saját tapasztalatom nincs ilyen téren, de biztos nem rosszak. Sokszor egyébként ehhez hasonló felsőfokú tanfolyamokon többet tanul programozni az ember, mint egy egyetemi szakon. Ott túl sok témába belemennek, talán egy kicsit túlzottan szétaprózzuk magunkat. Egy webprogramozónak nem is igazán van szüksége komolyabb matematikai alapokra és más informatikai területek ismeretére (mesterséges intelligencia, optimalizálás, képfeldolgozás, stb.), bőven elég a webes technológiákat és nyelveket ismernie. Talán azért is van az, hogy az egyetemet végzett progmatosok nem igazán lesznek webfejlesztők, arra ott vannak az általad is említett felsőfokú tanfolyamokat végzők. Ezzel most nem ledegradálni szeretném a webfejlesztői munkakört, egyszerűen ezt mutatja a statisztika. De persze webfejlesztő és webfejlesztő között is van különbség, nem mindegy, hogy valaki egy php programozó vagy asp.net fejlesztő pl. Lassan a webfejlesztés hozzátartozik egy informatikus alaptudásához, biztos sokakat megtaláltak már az alábbi problémával: "De jó, te informatikus vagy? Pont kellene nekem egy honlap..." (Mindegy, hogy rendszergazda vagy, vagy szoftverfejlesztő, esetleg mestint kutató, tudj honlapot készíteni. :-)

endrukk 2009.11.01. 13:19:47

Szia!
Két kérdésem lenne a témával kapcsolatban; ezek szerint jobban megéri PTI-re menni GI helyett és utána valami gazdasági tanfolyamot elvégezni, és ezen szakokon elvárják, hogy mire elkezdődik az első év tudjunk programozni?
A választ előre is köszönöm!
Endrukk

programozo · http://informatikus.blog.hu/ 2009.11.05. 19:32:08

@endrukk:

Hali!

Én nem mondanám, hogy az egyik szakra jobban megéri menni, mint a másikra, mindenki döntse el saját maga, hogy neki mi a jó. Az biztos, hogy én nem csinálnék sem gazdinfós, sem mérnökinfós szakot, mert ott mindenből csipegetnek egy kicsit, de semmiből sem eleget. Gazdasági végzettséget mindenféleképp csak másoddiplomaként (v. tanfolyamként) tennék le.
Azt pedig nem várják el, hogy tudj programozni, de nagy előny, ez tény. De nem egy olyan jó szakembert láttam kikerülni egyetemről, aki középiskolában nemhogy a programozással, de még az informatikával sem foglalkozott komolyabban. Van ilyen, de tényleg egyre többen úgy kerülnek be, hogy már tudnak programozni. De még egyszer mondom, nem feltételezik ezt a tudást, a nulláról tanítanak programozni...

kkmate 2009.11.16. 08:26:02

Heló!

Én arról szeretnék érdeklődni, hogy a Pécsi Tudomány Egyetemen a PTI milyen? Milyen a híre? Mit lehet vele kezdeni a végén, ilyesmi? Én BME-n vagyok MI-n és nagyon nem tetszik itt a dolog, talán a várossal van a legnagyobb baj, számomra. Azt tudom hogy Pécsen az MI nagyon gyenge, ezért inkább PTI felől érdeklődnék. Ha valaki tud valamit az legyen szíves ossza meg velem, nagyon fontos lenne!

Köszi a segítséget előre is!

kockulat 2009.11.24. 15:24:41

@kkmate: ez kicsit off: a PTE híre eleve jó, de Magyarországon (és külföldön a magyar egyetemekkel kapcsolatban is) a BME az első, ez egyébként véletlen, a BME-nek rengeteg olyan forrása és kapcsolata van, ami más egyetemeknek nincs. Ha én a helyedben lennék végigcsinálnám az ottani képzést - nem lesz lehetőséged ilyen reputációjú diplomára máshol.
Félreértés ne essék ez nem jelenti, hogy a PTE nem jó, személy szerint nem ismerem, de biztos vagyok benne, hogy az ott végzettek is el tudnak helyezkedni. Az MI vagy PTI "vitához" csak annyit fűzök hozzá, hogy valamivel több lehetőséged lesz mérnökként elhelyezkedni, a kérdés csak az, hogy te milyen szemléletet (programozói vagy mérnöki) akarsz elsajátítani. A munkaadók általában "informatikai" diplomát kérnek, esetleg az álláshirdetés mellé annyit írnak, hogy "szakirányú diploma" kell.

kockulat 2009.11.24. 15:25:25

"ez egyébként nem véletlen" akart lenni.

acstimi 2009.12.12. 00:51:00

Sziasztok! Nem tudjátok véletlenül, hogy mennyi az a minimális kreditszám, amit egy gazdinfos szakon EGY év alatt teljesiteni kell a MIskolci egyetemen?

programozo · http://informatikus.blog.hu/ 2009.12.12. 17:27:40

@acstimi: Nálunk egy év alatt 30 kreditet kell azt hiszem teljesíteni ahhoz, hogy ne soroljanak át költségtérítésesre. A Miskolci Egyetemen ezt nem tudom pontosan hogy van, érdemes lenne valami specifikusabb helyen érdeklődni ezután, pl. az ME tanulmányi osztályán...

aleeexa 2009.12.13. 23:40:48

Hello!
Én ehhez csak annyit fűznék hozzá h a PTE-re járok gazdinfora és baromi nehéz. Az óráink kb 80%ban megegyeznek a proginfósokkal, és a közgázosokkal (16 kötelező tárgyunk van egy félévben). Bár most azt hiszem rájöttek, hogy elvégezhetetlen nákunk 7 félév alatt ezért az óraszámokat csökkentei fogják és megemelik majd a kreditpontokat az új évfolyamoknál majd. Szerintem nehéz a gazdinfó. Nem azt mondom h a legnehezebb, de a proginfó legnehezebb tárgyai (amik buktatósak, analízis, progmód, számításelmélet) nekünk is ugyanúgy nézik (közösek az óráink :)).
Üdv

programozo · http://informatikus.blog.hu/ 2009.12.17. 15:56:46

@aleeexa: Biztos így van. De valszeg a PTE-n is nehezebb a programtervező szak. Mondjuk Pécsen a közgáz is kemény, az sem lehet könnyű. Te egyébként ilyen nehézségű képzésre számítottál, amikor gazdinfóra mentél?
Most ezt ne vedd sértésnek, de a többség azt gondolja, hogy "ó, gazdinfó milyen könnyű lehet, biztos tanulunk egy-két gazdasági tárgyat meg pötyögünk egy kicsit a gépen..." Megmondom őszintén, én is kb. hasonlót képzeltem el középiskolásként, de most már én is látom, hogy gazdinfón is ugyanúgy van kemény matek meg programozás...

aleeexa 2009.12.18. 19:48:33

Nem, nem ilyenre számítottam. Nem gondoltam volna, hogy ennyire nehéz lesz.. De megbirkózok vele :) Arra azért kíváncsi leszek, hogy hányan fogjuk elvégezni...
Egyetem előtt minden felsőfokú képzésre járó ismerősömtől azt hallottam, hogy milyen könnyű ott az élet.. Szerintem gazdinfóra csak az menjen ( Pécsen ) aki a közgázt és az infót is nagyon szereti (ne csak azért menjen h esetlelg jó állást fog kapni utána, mert az nem fogja tudni elvégezni, na jó talán elvégzi de sok csúszással)
Amúgy vannak tök érdekes tárgyak is jófej tanárokkal :)
És jó nálunk a közösség is gazdinfón (ezért javasolni is tudom, hogy a pécsi gazdinfót válassza valaki :) )
Áldott Ünnepeket Mindenkinek!

programozo · http://informatikus.blog.hu/ 2009.12.19. 18:08:54

Gondoltam, hogy te sem számítottál rá, hogy ilyen nehéz lesz. Sajnos ezzel a többség így van és ennek oka leginkább az alacsony színvonalú közoktatás, ami nem készíti fel eléggé a diákokat az egyetemre. Sokszor egy vizsga nehezebb, mint egy érettségi, a nagy terheléshez viszont gyorsan hozzá kell szokni, ha benn szeretne maradni az ember. Egyébként az első egy-két félév szokott húzós lenni, aztán egy kis rutinnal mindenből át tud menni az ember, még olyan tárgyakból is, amikről előtte gondolni sem merte volna, hogy ő egyszer ilyet meg tud tanulni.

A másik dolog pedig az, hogy valóban nem szabad olyan pályát választani, amit nem szeret az ember. Az egy dolog, hogy csábító egy szakma, mert később jól lehet majd vele keresni, de ha nincs tehetsége vagy érdeklődése a szakma iránt, akkor kár csinálni. Bár sajnos a mai világban egyszerűen arra kényszerülnek, hogy olyan pályát válasszanak, amivel majd jól lehet keresni, nem pedig olyat, ami a legjobban érdekli őket. A legegészségesebb, ha a kettő egybeesik... :-)

Én is Kellemes Ünnepeket Kívánok Mindenkinek!

qccoss 2010.02.01. 08:14:42

Sziasztok!

Azt már tudom, hogy gazdinfóra szeretnék menni, de még azon vacilálok, hogy hova menjek....
Szeged és a bce között vacilálok, igazából bp-t utálom, és úgy hallottam, hogy a corvinus után talán szeged a legjobb ebben a szakban...
tudtok nekem erről vmi infót mondani? előre is köszönöm!

GezaR 2010.02.11. 21:15:30

Sziasztok!
Azt szeretném kérdezni, hogy PTI-n és MI-n a programozást hol kezdik? Csak mert itt olvastam, hogy 0-ról. Nagyon alap dolgokat tudok (fogjuk rá). Szóval mennyire kell, hogy ez "megrettentsen?" :)

WetCow 2010.08.13. 19:19:44

Üdv!
Én idén kezdek DE-PTI-n. Korábban már tanultam 2 évig programozást pascal-t meg objektum orientáltat, adatbázist is tanultam 1 évig. Eleinte nehéz volt felfogni a dolgokat, de már értem és szeretem is, remélem azért ér majd valamit az a kevés tudás és hogy bírni fogom. :D

lilalur 2010.10.29. 17:47:05

Sziasztok :) én egy most PTE-n végzős gazdinfós vagyok. Még velünk indult ez az egész anno itt Pécsett. Az elsők voltunk ezen a szakon és tény, hogy mindenhonnan kaptunk szórótárgyakat ami nem nagyon volt jó (igaz sokszor elnézőbbek voltak velünk éppen ezért, de kezdetben azt se tudták hogy létezünk. Például volt, hogy a tanár nem gondolta, hogy nem egy MI vagy PTI-s hallgató vagyok így majdnem megbuktatott mert nem tudtam a formális nyelvek órán elhangzott dolgokat, amiket szintén ő tart csak a GI-seknek olyan nincs). + a többiekhez képest dupla annyi óránk volt és ez két karon ahol eltérőek voltak a szünetbeosztások. Ezért nekünk soha nem volt olyan :D. Volt azonban a vizsgaidőszakos csúszás amely az egyik karon egy héttel előbb volt mint a másik. További nehezítésként (aki PTE GI-s az tudja) a karok a város másik végében vannak (nehezítésként később még a Pollackra is kellett járni ami szintén jó messze van mindegyiktől). Mégis most hasznosnak tartom ezt az időt mert nem volt időnk lustálkodni. Aki el akarta végezni annak keményen állnia kellett a sarat. És meg lehet csinálni, akár 7 félév alatt is. A csúszás viszont más tészta volt. Annyi és olyan sok lehetőséget kaptunk a vége felé az oktatóinktól és a karunktól (nekünk ez még a KTK volt) hogy szándékosan csúsztunk, én is pont két félévet dolgoztam rá így ezzel elvégezve két amúgy többszázezres értékű céges képzést, kaptunk gyakorlatot is jó fizetéssel (nem a minimálbér valahány százalékost hanem rendeset). Hálásak lehetünk a karnak és a szakvezetőinknek. A mostani PTE gazdinfóról sajnos keveset tudok, gondolom sok dolog ésszerűsödött és remélem megmaradt azért annak a kis összetartó csapatnak ahogy én megismertem.

Utólag így azt mondom legszívesebben lehúznék itt még pár évet Mesteren, de Pécsett az elhelyezkedés elég nehézkes. Mindamellett a sok tárgynak köszönhetően mindenki ki tudta szűrni, hogy miben a legjobb. Volt akinek a Programozás nem ment olyan jól így inkább a szervezési területek felé mozdult, egy csoporttársam valószínűleg komolyabb matematikai tanulmányokra készül míg más pont a programozásban találta meg amit keresett.

KillMaster 2010.11.28. 19:53:36

Üdv!

Én épp érettségi előtt állok és a SZTE-re szeretnék bejutni[PTI szakon próbálnám meg] és lenne pár kérdésem előtte:
1,Ha valaki kicsit levan maradva a matekkal középsuliban(nem tudja perfect-re) az feltud zárkózni az egyetemen?

2,Az egyetemen milyen programozási nyelvet tanítanak vagy ez mindenhol más?

igazából a matek miatt félek mert az ugye nagyok kell és kicsit bizonytalan vagyok emiatt.
A válaszokat előre is köszönöm.

before you close your mind 2011.02.14. 15:19:19

@KillMaster: Most olvasva a PTE-t... hát mit ne mondjak... Akkor nem sokkal különbözik az SZTE-től. Én PTI-s voltam... leszek megint, mert a harmadik tantárgyfelvétel után harmadjára se sikerült a Számítógép architektúra. Vaciláltam a PTE-vel... bár szeretem szegedet, de rossz tulajdonságomnak felróható az ismeretlen iránti kedv. De köszönöm, hogy lebeszéltetek. Kérdésedre a válaszok:

1) Hát felzárkózás, úgy megy ha óráról órára készülsz. Sajnos tapasztalt infósként ezt tudom tanácsolni. Deriválás integrálással kezd. Ha jó gyakorlat vezetőnél veszed fel akkor semmi probléma nincs menni fog, ha készülsz. Ajánlom a gólyatábort én ott ismerkedtem össze sok emberrel és ha valaki jobban ott van a matekban biztos segít.
Nem lehetetlen, mert rengeteg anyag van az interneten ezzel kapcsolatban, de a gólyatábor tényleg alap. Aki nem szerez ismerősöket az elején, akkor csak stéberként tudja elvégezni, mert barátok között kézről kézre jár a jó infós anyag. Amúgy nekem elsőre sikerültek, de nekem azért van matekos múltam :).

2) A szegedi egyetemen rengeteg nyelvet fogsz majd tanulni. Nekem nagyon tetszett a tematika ebből szempontból, mert tényleg jól fel van építve.
Elsőnek az ansi c-t fogjátok tanulni programozás alapjaiből. Ha picit is gyakorolsz simán menni fog. Rendesen elmagyarázzák, kevés az olyan gyakorlat vezető aki szarul magyarázna. Cben "hello world"-el kezdtek, linux alatt. Fontos, hogy az SZTE nagyon támogatja a szabad szoftvereket így ubuntu alatt fogtok kezdeni. Érthető, és látványosabb mint winfos alatt. Én az szte-nek köszönhetően 2-3 éve vagyok aktív ubuntu felhasználó. Ingyen van és nincs kék halál, megfizethetetlen.
Továbbá fogtok tanulni Java-t ahol kivesézitek az objektum orientáltság mi voltját. Itt az eleje nehéz, felfogni, hogy mi is az, utána menni fog. Itt se árt a gyakorlás, ha tényleg programozó fogsz lenni.
Még fogtok c++, speciálkollégiumi tárgyak között .NET, cSharp (c#), assembly, (még) actionscipt 2.0 Adobe Flash alatt, továbbá programozás nyelvek tantárgyakból smalltalk és társai (ott 4db nyelv lesz). Akkor bash programozás linux alatt, html, mysql, php. Most hirtelen ennyi, amiről tudok.

Ha esetleg kérdésed van, írj :)

Sok sikert a felvételihez :)

Lord Serius 2012.03.19. 14:18:25

Sziasztok!

Ha nem bánod kedves programozo leírnék néhány észrevételt a cikkeddel kapcsolatban. Főleg azért, mert a Google-ben elég jó helyen szerepel ez a cikk a találatok között, és úgy gondolom szükség van némi pontosítás a mérnök informatikusokkal alkotott képpel kapcsolatban.

Bemutatkozásképp, én egy 5. éves mérnök informatikus hallgató vagyok a BME-n, most tartok a 2. MSc-s félévemben.
Nos, a szakunk megnevezésében a mérnök nem azt jelenti, mint ahogy programozo írta, hogy mérnöki tárgyakat tanulunk. A mérnök szó pont azt jelenti, amit jelent, hogy egy bizonyos tervezési, mérnöki szemléletet szerzünk meg tanulmányaink során. A mérnököket az jellemzi, hogy a tudomány, amiben jártasak azt alkalmazzák. Ebből következve a mérnök informatikusok sokkal inkább gyakorlatibb ismereteket sajátítanak el, mint a programtervező informatikusok.

A rövid jellemzése a három szaknak (abc sorrendben):

- Gazdaságinformatikus: Lehet nevetségesen hangzik az elnevezésük, meg a mérnökök szokták a gazdasági szakokat büfé szaknak is nevezni, egy gazdaságinformatikus pofátlanul sok pénzt képes keresni. Nincsen olyan fokú tervező, fejlesztő tudása, mint a másik két szaknak, de ezt bőven kompenzálja a megfelelő szintű gazdasági ismereteik. Ők a legjobban a banki-, pénzügyi-, és vállalatirányítási rendszerek használatában. Hátrányként lehet elmondani, hogy ahogy én hallottam a munkájuk elég monoton, és unalmas.

- Mérnök informatikus: Aki ilyen szakra adja a fejét az kap egyfajta mérnöki szemléletet. Megmutatják, hogy hogyan kéne egy informatikai rendszert jól megtervezni (persze a való életben ez nem úgy megy, ahogy gondolják, de ebbe most ne menjünk bele). Az alapozó tárgyak során elég szerteágazó ismereteket szereznek az informatika területén, míg végül választanak egy hozzájuk közel álló területet és arra szakosodnak. Azok a mérnöki ismeretek igenis hasznosak tudnak lenni, hogy egy rendszert, egy fejlesztési folyamatot jól átlehessen látni. A másik kulcsszó, az informatikus. Informatikusnak lenni nem abból áll, hogy programozunk, rengeteg specializáció létezik. Az alapvető különbség a mérnök informatikus és a programtervező informatikus között, hogy míg a programtervező inkább tanul még egy matematikai tételt, addig a mérnök abba nyer betekintést, hogy hogyan működik az a valami. A mérnökök több hardveres dolgot tanulnak, mint a programtervezők. Nyilván vannak itt is olyan tárgyak, amik fölöslegesek, és érthetetlenek, mint például elektronika, vagy szabályozástechnika, de a másik két szakon is vannak ehhez hasonló miértkelleztavackottanulnom? tantárgyak.

- Programtervező informatikus: Ahogy hallottam, ezen a szakon sok az elmélet. Úgy hallottam kevés géptermi óra van, és szeretnek az informatika elméletében elmélyülni. Valóban pontosabb megközelítés a programozó matematikus kifejezés, viszont a több matek nem jelenti azt, hogy segíti az informatikai tudás kialakítását. Ahogy tapasztaltam a matekos tárgyakkal, hogy többször esnek az oktatás alatt abba a hibába, hogy ledarálják a matekot, de konkrét alkalmazást nem látunk az adott problémára. Nézzük csak, integrált-e már valaki valaha az analízis vizsgák kivételével? És ez még csak egy alap matematikai dolog, nem mondtam semmi speciálisat. Persze lehet most azt mondani, hogy mérnök infón ott van a fizika, a jelek és rendszerek, meg a szabályozástechnika, amik szintén nem túl szükségesek, ezt aláírom (habár én a fizikát kifejezetten hasznosnak tartom a megfelelő szemlélet kialakítása végett).

Végeredményben:
- Aki szeretne az elméletben elmélyedni, az jelentkezzen programtervező informatikusnak.
- Aki szeretne sok pénzt keresni nem túl megerőltető, de unalmas munkával, az jelentkezzen gazdaságinformatikusnak.
- Aki jobban kíváncsi a gyakorlatban alkalmazott informatikára, szeretne rendszereket átlátni az jelentkezzen mérnök informatikusnak.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.04.07. 17:27:16

@Lord Serius:
Nyilván alapvetően te leírtad az ideális informatikusokat, szakok szerint. Először is szerintem kb. 1%-át sem szerzi meg a szükséges tudást az informatikus az egyetemen, innentől kezdve mindegy milyen szakon végez, ilyen szempontból a gazdaságinformatika a legjobb, mert ott elsajátít olyan hasznos gazdasági ismereteket, amit a tipikus kocka nem tud. Viszont amiket különbségként leírsz, azok helyből nem igazak Veszprémben, ahol mindhárom szak van.

Amit az integrálásról írtál, az viszont tényleg érdekes dolog, mert én programtervező informatikus szakon végeztem, és tényleg nem integráltam(analitikus módszerrel) sehol máshol, csak azon az órán. Mondjuk anno informatikatanár szakon kezdtem, ott fizikából még előfordult, de proginfón soha sehol. Ehhez képest barátnőm gyógyszerésznek tanul, és 1 félév analízisük volt, a tananyaguk töredéke volt a miénknek. 2. félévben pedig fizikai kémiából agyonszívatják őket, mert rengeteg oda szükséges dolgot, köztük parciális deriváltakat, vonalintegrált, stb. nem tanultak matekból, amit mi meg tanultunk, teljesen feleslegesen. Ha matekot cseréltünk volna, mindketten jobban járunk. Igazából az informatikát megalapozó matematika az a lineáris algebra és a diszkrét matematika, de el tudok képzelni olyan profi programozót, aki életében nem tanulta ezeket.

Tenyec 2013.01.19. 22:53:28

Üdv!
Az igaz, hogy SZTE-n mérnökinformatikus nem szakosodhat semmire? Meg az, hogy mérnökinfósnak pár év múlva Szegedről át kell mennie Kecskemétre továbbtanulni?

Hutflesz Richard 2018.04.25. 07:59:06

Sziasztok! Szeretném segítségeteket kérni! 40 éves vagyok, most érettségizek és szeretnék tovább tanulni Programtervező vagy mérnökinformatikus szakon. De!, programtervező csak nappalin van itt veszprémben, utazni nem szeretnék, mérnöki van estin is. Nem volt a suliban fizika, tehát most kellene megtanulnom szeptemberig a középiskolai anyagot.
Kérdésem: bele merjek vágni így 40 évesen egy nappali programtervezöi szakra. beűlni a 18 évesek közé?
Vagy menjek mérnökire, de ott még meg kell tanulnom mindent fizikából!
Válaszotokat előre is köszönöm!
süti beállítások módosítása